Mielőtt eladásra kínál egy használt autót, remélhetőleg időben meggyőződik róla, hogy vajon nem mászkálnak –e élő csótányok a műszerfalon, és arról is, hogy látszik -e még az üléshuzat eredeti színe. Ha viszont tényleg gyorsan és jó áron szeretne túladni az autón, akkor ennyi odafigyelés nagyon-nagyon kevés lesz. Nem elég, ha van egy szuper kocsija - ezt a leendő vevőnek is észre kell vennie!
Sokan tagadják, hogy érzelmi szempontok is befolyásolnák autóvásárlás közben, de ilyenkor rendszerint a hiányos önismeret beszél belőlük. A legtöbb embernél az autó műszaki állapota mellett annak esztétikai állapota, sőt a hirdetés szövegezése is szerepet játszik a választásban.
Minden statisztika igazolja: a nem csak első ránézésre tiszta autók hamarabb és több pénzért kelnek el. Megéri rászánni némi időt és pénzt egy alapos tisztításra, előnyös fotók és egy jó hirdetés elkészítésére, ez egy gyorsan megtérülő befektetés.
1. Alapos tisztítás kívül-belül
Ha az autó eladása a téma, akkor a detailing, azaz az autó minden részletre kiterjedő külső-belső megtisztítása nem luxus, hanem alapkövetelmény. Két okból is: egyrészt a potenciális vevő nagyon alaposan meg fogja nézni az autót, ez gyakorlatilag teljesen biztos. Másrészt pedig mert minden bizonnyal készülnek majd fotók is a járműről (erről még hamarosan szót ejtünk), és fényképen minden piszok sokkal feltűnőbb és látványosabb, mint élőben.
Legyen száraz
Nem martinit vagy pezsgőt válogatunk (azt majd akkor, ha sikerült eladni a kocsit), de ha nem szeretne a fáradtságos tisztítás után foltokat látni a fényezésen, akkor NE hagyja magától megszáradni! Vagy használjon vízmentes tisztítószereket, vagy autósamponos mosás után törölje puha ronggyal, szarvasbőr kendővel teljesen szárazra.
Ezekre különösen figyeljen oda:
Belül
- Ülések
- Hamutartók
- Minden üvegfelület
- Üléskárpit
- Szőnyegek
- Műszerfal
- Napellenzők, felső visszapillantó tükör, napfénytető, stb. – amikor a leendő vevő először helyezkedik el a vezetőülésen, ösztönösen az lesz az első dolga, hogy felnéz. Fogadja a tekintetét tisztaság és csillogás!
Ha szokott az autóban dohányozni, egy gőztisztítás is jól fog jönni, hogy eltűnjön az esetleges cigarettaszag. Lehet, hogy Ön megszokta már az autó jellemző illatát, és észre sem veszi, hogy nem éppen friss, de az érdeklődőknek fel fog tűnni.
Ne hagyja a kocsiban a személyes tárgyait! Ha minden jól megy, hamarosan úgyis új helyet kell találnia nekik, a vevő viszont könnyebben tudja majd sajátjaként elképzelni az autót, ha az többé-kevésbé üres. Ráadásul újszerűbbnek is fog tűnni.
Kívül
- Kerekek és abroncsok
- Rendszámtábla és a környéke
- Visszapillantó tükrök
- Rovarmaradványok
- A fényezés legyen ténylegesen fényes: érdemes valamilyen speciális ápolószert, viaszt használni rá
2. Készítsen sztárfotókat
A 2003-ból itt ragadt digitális fényképezőgép és az okostelefon kamerája most kevés lesz. A minőségi képeket tartalmazó hirdetések népszerűbbek, ezért szedjen elő a fiókból, vásároljon, kérjen kölcsön vagy béreljen egy legalább közepesen jó fényképezőgépet, és készítsen nagy felbontású, szépen megvilágított fényképeket! Mivel az előző lépésben szép tiszta lett a kocsi, a jó képminőség csak előnyére fog válni.
A fotózáshoz keressen egy szép (vagy legalábbis nem kifejezetten csúnya), világos, félárnyékos helyszínt. Készítsen képeket minden irányból a kocsi külsejéről, és a belső tér egyes részleteiről is.
A képeken semmi se terelje el a figyelmet az autóról, fotózzon semleges helyen, és legyen viszonylag szűk a képkivágás.
Ne csak szemmagasságból készítsen képeket! Jellemzően mindenki szemmagasságból fotóz, ezért ha letérdel, vagy feláll egy lépcsőre, feltűnőbb, érdekesebb képeket készíthet. Ha van állványa, akár mesterséges fénynél készült, éjszakai képekkel kitűnhet a többi hirdető közül.
Némi számítógépes utómunka is jót fog tenni. Nem kell Photoshoppal nekiesni az esetleges karcolásoknak, és ne most kísérletezzen a legmenőbb Instagram szűrőkkel sem, de a fehéregyensúly és a kontrasztok beállítása szinte minden képen javít.
3. Valakivel olvastassa át a hirdetés szövegét
Talán mondani sem kell, hogy egy csupa nagybetűvel írott „EL ADÓ A KOSCIM, VEGYÉTEKMEG!!!4!!4” típusú hirdetés finoman fogalmazva sem túl bizalomgerjesztő.
Ha bármilyen hirdetést ír, a szokásosnál is jobban ügyeljen a megfogalmazásra és a helyesírásra! Mindenkivel előfordul egy-egy elgépelés vagy helyesírási hiba, de ha megbízható eladónak akar látszani, fontos, hogy a szöveg minőségére is odafigyeljen. Jó, ha más is látja a hirdetést, mielőtt kikerül az internetre vagy megjelenik az újságban.
4. Ne tartson semmit sem titokban
Legyen teljesen őszinte az autó állapotával kapcsolatban! Ha úgy akarja eladni a járművet, mintha most gördült volna le a gyártósorról és bátran lehetne kiállításra is vinni, a vevő, ha csak egyetlen karcot is talál az autón, azonnal el fogja veszteni a bizalmát, és lássuk be, teljesen jogosan.
Szerepeljen a hirdetésben:
- a motor típusa és mérete,
- a váltó típusa,
- a futott kilométerek száma,
- bármilyen komolyabb sérülés, hibás alkatrész,
- bármilyen pozitív tulajdonság, ami egyedivé teszi a kocsit,
- az, hogy vannak -e cserélt alkatrészek,
- egy reális ár (és az, hogy hajlandó–e alkudni belőle).
5. A barátai előtt se titkolózzon
Nem is gondolná, milyen gyakran kelnek el autók ismerősök, rokonok, barátok között, érdemes közöttük is híresztelni, hogy eladóvá vált a kocsi. Azért persze igyekezzen senkinek sem az idegeire menni, de például egy megosztás a Facebookon biztosan nem fog ártani.
Vigyázz, kész... elkelt!
Ha az előbbi 5 lépésen túl van, már érdemes meghirdetnie az autót, mert szinte biztos, hogy nagyon hamar és jó áron fog új gazdára találni.
Önnek sok sikert kívánunk az eladáshoz, az autónak pedig egy hasonlóan gondos új tulajdonost !